
Commissie Regie Vrijetijdsaanbod
Waar gaat het over?
Hoe creëer je als stad of gemeente een doordacht aanbod aan vrijetijdskansen voor alle kinderen en jongeren?
Voor Bataljong wil dit zeggen dat je als stad of gemeente je rol als regisseur van het aanbod opneemt en daarbij steeds vertrekt vanuit het perspectief van kinderen en jongeren. Als regisseur zorg je voor afstemming en ondersteuning van het aanbod (zowel het particulier als het eigen aanbod vanuit verschillende diensten) en heb je extra aandacht voor toegankelijkheid en bereikbaarheid voor alle kinderen en jongeren.
Dit resulteert in een aanbod dat optimaal is afgestemd op alle kinderen en jongeren die in je stad of gemeente wonen en leven vanuit een sterke link met deze kinderen en jongeren.
Onze commissie schreef daarover in 2021 een visietekst die je hier kan nalezen.
Focus
Lokaal vrijetijdsaanbod, regie, toegankelijkheid
Nice to know

Leden
9 steden en gemeenten: Kontich, Mortsel, Lede, Duffel, Vosselaar, Hechtel-Eksel, Lier, Oudenaarde, Antwerpen
5 partnerorganisaties: De Ambrassade, Formaat, Démos, Chiro & VDS
5 Bataljonkies: Bert, Priscillia, Emily, Saar & Filip
Bijeenkomsten 2022-2023
20 oktober digitale commissie
15 en 16 december (kruisbestuiving met andere commissies op beleidstweedaagse Bataljong)
10 maart digitale commissie
13 juni live commissie bijeenkomst

Inhoudelijke thema's

- Na het uitwerken van de visietekst wordt er gewerkt aan het layout van het canvas regie vrije tijd waarmee we het verhaal van onze visie in een visual proberen te capteren.
- We gaan systematisch aan de slag rond verschillende onderdelen van de visietekst. Momenteel wordt er samen met de commissie gewerkt aan een vorming rond ondersteuning en subsidiereglementen vanuit het regie verhaal.
- We volgen het Komaf project op en geven input vanuit de commissie. Onlangs werden de huisstijl en de nieuwe website van Komaf nog gelanceerd.
- We volgen actuele thema's op binnen vrije tijd zoals:
- Het decreet buitenschoolse kinderopvang van nabij op, monitoren de impact en capteren leerlessen die we kunnen verspreiden.
- De wijzigingen in de wetgeving rond fiscale attesten.
- De verplichting rond het opvragen van een uittreksel van het strafregister.
- De financiële impact op jeugdaanbod na 3 crisisjaren
- Vraagstukken rond jeugd/vrijetijds-infrastructuur
- Daarnaast voorzien we op elke commissiebijeenkomst tijd om thema's en vraagstukken van de commissieleden te bespreken zodat we ook elkaar kunnen inspireren en helpen.