fbpx De tweede trap: preventie | Bataljong Overslaan en naar de inhoud gaan

De tweede trap: preventie

Home»Boost je kennis»Mentaal welbevinden»»De tweede trap: preventie

De tweede trap: preventie

Eén aspect van (mentaal) welzijn is je mentale gezondheid. Als het gaat over de mentale gezondheid van kinderen en jongeren en welke beleidsacties er nodig zijn gaat het meestal over het wegwerken van de wachtlijsten voor pyschologische hulp en over psycho-educatie: informatie aanbieden over, praten over en werken aan mentaal welbevinden. 

Terechte bezorgdheden en waardevolle initiatieven maar er is meer nodig.

Bataljong pleit voor integraal, trapsgewijs beleid vanuit het gewone opgroeien met kinderen en jongeren als actieve betekenisverleners. Draag bij aan een sterke basis voor mentaal welbevinden van alle kinderen en jongeren, dat is de eerste trap.

De tweede trap zoomt in op preventie. Integraal beleid voeren rond geestelijke gezondheid betekent bewust omgaan met alle onderdelen van het interventiespectrum geestelijke gezondheid. Kinderen en jongeren met pyschische problemen en wat je voor hen kan betekenen bekijken we bij de derde trap: een sterke eerste lijn.

Wat vind je op deze pagina?

 

Interventiespectrum geestelijke gezondheid

Dit overzicht toont dat er een brede waaier aan acties en interventies nodig is als je beleid voert rond geestelijke gezondheid. Als samenleving zetten we best in op alle onderdelen:

  • Bevordering: het versterken van de positieve geestelijke gezondheid. 
  • Preventie: het voorkomen dat er zich psychische problemen of stoornissen (psychopathologie) ontwikkelen (het behouden van een goede geestelijke gezondheid). 
  • (Vroeg)detectie (en signaleren) van psychische problemen of stoornissen
  • (doorverwijzen naar) Behandeling van psychische problemen of stoornissen
  • Ondersteuning tijdens en na behandeling

Focusshift

Vaak zijn beleidsacties gericht op individuele keuzes en verantwoordelijkheid. Jij moet als individu de juiste keuzes maken en aan je levensstijl werken. Terwijl de context waarin we leven, en de systemen die deze context vormen een enorme rol spelen.

In hun memorandum voor de verkiezingen in 2024 roept Gezond Leven daarom op tot een verschuiving van de focus op het individu naar een systeembenadering, met aandacht voor dat omgevingsgericht werken.

In hun metafoor geven ze aan hoe in het huidige systeem de focus sterk ligt op het redden van mensen uit de kolkende rivier, stroomafwaarts. Met andere woorden: op individuele hulpverlening en behandeling (curatie).

Hoe meer stroomopwaarts, hoe meer de aanpak zich richt op de ganse populatie én op de onder-
liggende (sociale) determinanten van gezondheid, zoals woon- en werkomstandigheden, inkomen en opleiding. Dus vooral factoren uit de fysieke en sociale omgeving waarin iemand leeft en de mate
waarin die kansen of drempels vormen voor een gezond leven.

Ze roepen op tot een verschuiving van de focus richting meer stroomopwaarts denken
én handelen over de uitdagingen voor (volks)gezondheid

Geestelijke gezondheidsbevordering

Geestelijke gezondheidsbevordering of ‘GGB’  - omvat alle acties en interventies die tot doel hebben de ‘geestelijke gezondheid’ te behouden of te versterken.

  • Het betekent werken aan de positieve geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren los van de ontwikkeling van problemen.
  • Het vormt het eerste luikje van het interventiespectrum geestelijke gezondheid. 
  • Interventies die zich richten op het bevorderen van de positieve geestelijke gezondheid zijn essentieel op élk moment. Ook bij preventie-initiatieven, in behandelcontexten en tijdens de nazorg mag je het behouden of versterken van de positieve geestelijke gezondheid niet uit het oog verliezen. De pijl onderaan het interventiespectrum geestelijke gezondheid maakt dat duidelijk.

En wij pleiten ervoor om dit nog ruimer te bekijken. Door in te zetten op de sterke basis.

Preventie

Preventie gaat over voorkomen. Je gaat inzetten op determinanten die psychische problemen of stoornissen kunnen veroorzaken of uitlokken. Je creëert bewustzijn over deze determinanten. Of je probeert hun impact te vermijden.

Dit preventief werken kan:

  • universeel zijn: gericht op de gezonde bevolking
  • selectief: gericht op bepaalde groepen mensen met een verhoogd risico
  • geïndiceerd: gericht op mensen met beginnende klachten

Je kan actief inspelen op:

  • brede maatschappelijke ontwikkelingen die een negatieve invloed kunnen hebben op jongeren
  • specifieke problemen, door extra aandacht voor groepen jongeren die een verhoogd risico lopen/ uitdagingen ondervinden op vlak van welzijn, bvb jongeren die opgroeien in armoede.
  • beginnende problemen bij kinderen, jongeren en/of hun steunfiguren
Bij preventie is het cruciaal om de juiste dingen op het juiste moment te doen, en net daar gaat het vaak mis. Het is niet nodig om nog meer en nieuwe dingen te ontwikkelen – er is al zo veel; wel moet wat we weten en wat er is, beter geïmplementeerd worden.
Uit de debatfiche Preventie voor het
Memorandum 2024 van de Staten-Generaal Geestelijke Gezondheidszorg

Het juiste op het juiste moment

Preventieonderzoek brengt ons op dit vlak twee belangrijke inzichten bij stelt de Staten-Generaal van de Geestelijke Gezondheidszorg vast: het hanteren van een levensloopbenadering en het inzetten op mentaal gezonde leefomgevingen.

  • Door op de juiste momenten in de levensloop en op de juiste plaats in de leefomgeving te investeren, kan er veel meer winst gemaakt worden. In iedere levensfase zijn er unieke veranderingen die ook samengaan met specifieke kwetsbaarheids- en beschermende factoren. Daarop moeten we inspelen.
  • School-, werk-, vrijetijd-, en zorgomgevingen kunnen de mentale gezondheid versterken, maar dragen vaak ook bij aan mentale ongezondheid door de manier waarop ze georganiseerd en ingericht zijn.
Van de gezondheidsuitgaven gaat een disproportioneel klein deel naar geestelijke gezondheidszorg voor jongeren en kinderen. Het risico op blijvende gevolgen van het niet voorkomen en niet of niet tijdig behandelen van geestelijke gezondheidsproblemen is nauwelijks te overschatten.
De eerste 1.000 dagen, de puberteit en de overgang van minder- naar meerderjarigheid zijn bepalende periodes in het jonge leven. De ondersteuning voor de gezinnen van die jongeren moet sterker en sneller.
De aandacht voor de geestelijke gezondheid in het onderwijs moet verhoogd zodat spreken over geestelijke gezondheidskwesties genormaliseerd wordt en problemen tijdig aangepakt worden.
Geef jongeren voorrang is de eerste van 10 rode draden in het
Memorandum 2024 van de Staten-Generaal Geestelijke Gezondheidszorg

Levensloop

Hoe wordt de mentale gezondheid gevormd door invloeden van beschermende factoren en risicofactoren doorheen je leven en wat zijn cruciale momenten? In een levensloopbenadering gaat het erom kansen te identificeren om de nadelige impact van risicofactoren te reduceren en voor het versterken van de werking van beschermende factoren. Ter ondersteuning kunnen effectieve preventieve interventies worden ingezet op sleutelmomenten.

Omgevingen

Organiseer en richt omgevingen zo in dat ze het mentaal welbevinden van kinderen en jongeren versterken. We illustreren dit hier voor twee belangrijke omgevingen in het leven van kinderen en jongeren.

Woonomgeving

De directe woonomgeving van een persoon, zoals de wijk of stadskern, kan een effect hebben op de mentale gezondheid. Daarbij kan het gaan om de fysieke, chemische en biologische eigenschappen van de omgeving (Geluidsoverlast? Toegang tot speel-, sport-, recreatiefaciliteiten? Toegang tot groene stiltegebieden?), en om de sociaal-culturele aspecten (Achterstandsbuurt? Slaapstad? Uitgaansbuurt? Buurtcriminaliteit?). In wijken met een lagere sociaaleconomische positie wonen relatief vaak mensen met psychische en gezondheidsproblemen. Wonen in of nabij een natuurlijke omgeving, met een vrije toegang tot groene ruimten, heeft een blijvend positief effect op de mentale gezondheid van personen.

Schoolomgeving

Scholen zijn belangrijke gemeenschappen waarin kinderen, adolescenten en jongvolwassenen veel tijd doorbrengen. Zij zijn belangrijk voor de ontwikkeling van hun leerlingen, niet alleen voor de cognitieve ontwikkeling, maar ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een veilig en inclusief (pedagogisch) schoolklimaat zorgt ervoor dat leerlingen zichzelf kunnen en durven zijn.

Zet in op cocreatie en het leren zelf (los van resultaten voor toetsen en examens), een warme omgeving creëren voor leerlingen, connectiviteit via bijvoorbeeld leerkrachten die leerlingen volgen in hun schoolcarrière, hen echt leren kennen en een band opbouwen." aldus professor Albrecht.

Scholen kunnen leerlingen mentale vaardigheden leren, leerlingen met kwetsbaarheden signaleren en ondersteunen of verwijzen, zorg dragen voor een draagbare schooldruk, en leerlingen begeleiden in de transitie naar vervolgopleiding of werk.

Bron en meer info: Samen werken aan een mentaal gezonde samenleving (Trimbos instituut 2021)

Preventie & je weg vinden in wat er bestaat

 

Inhoud
Achtergrondinfo

Zicht krijgen op wat preventie inhoudt en welke spelers er zijn?

Initiatieven en partners

Om steden en gemeenten te ondersteunen in hun preventief gezondheidsbeleid zijn er volgende initiatieven:

Preventie en je rol als lokaal bestuur

Lokale besturen zijn zelf vragende partij om de regierol van de lokale besturen op vlak van preventief gezondheidsbeleid te erkennen en hiervoor meer Vlaamse middelen te voorzien die lokale besturen volgens hun eigen prioriteiten kunnen inzetten.

Je hoeft als lokaal bestuur niet alles zelf te doen

Bij elke maatregel maak je als lokaal bestuur de afweging welke rol je best opneemt:

  • actor: je biedt zelf publieke dienstverlening aan
  • facilitator: je ondersteunt organisaties die dienstverlening aanbieden
  • regisseur: je ontwikkelt/coördineert een gedragen, integraal en inclusief beleid in samenwerking met lokale actoren en de bevolking
  • een combinatie van bovenstaande rollen
We moeten durven kiezen voor een sterk activerend preventiebeleid. Dat begint met mensen beschouwen als actieve en autonome individuen met capaciteiten om voor zichzelf te zorgen. Hen daarin begeleiden en samen zoeken naar oplossingen, vanuit connectie, dat is een kerntaak van een effectief preventiebeleid.
Professor Albrecht in Een zorg minder. Hoe we de geestelijke gezondheid van jongeren kunnen versterken
Bartholomeus
Leen
Breed jeugdbeleid en Dropzone
03 740 76 40

Contacteer ons

Bataljong vzw
Ossenmarkt 3
2000 Antwerpen
03/821.06.06
info@bataljong.be

Volg Bataljong