Beleidsdossier: BBT jeugd 2026
Laatste update: 3 december 2025
De Vlaamse Regering keurde in de voorbije weken de begroting voor 2026 goed. Elke minister maakt daarbij werk van een BBT voor diens beleidsdomein(en). BBT staat voor ‘beleids- en begrotingstoelichting’. De inhoudelijke en financiële plannen voor volgend jaar dus. Minister van jeugd Melissa Depraetere kwam naar buiten met de BBT jeugd 2026. Wij doken erin en geven hieronder de belangrijkste zaken mee voor lokale besturen, jeugdraden en lokaal jeugdbeleid, en per item ook kort onze analyse.
Snel naar...
- Algemene besparingen en de impact op beleidsdomein jeugd
- Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleidsplan (JKP)
- Jeugdinfrastructuur
- Lokale jeugdraden
- De jeugdmonitor
- Intergemeentelijke samenwerkingen jeugd
- Driemeting lokaal jeugdbeleid
- Bovenlokale jeugdwerkingen
- Jeugdbeleid in Brussel
- Subsidiëring Bataljong
1. Algemene besparingen en de impact op beleidsdomein jeugd
Zo staat het in de BBT
In de context van een besparingsoefening van 1,5 miljard euro is er bij jeugd een algemene toename van de beleidskredieten (van €69,866 miljoen in 2025 naar €72,696 miljoen in 2026). Er is geen extra besparing voorzien op jeugd (uit toelichting BBT op commissie jeugd door minister Depraetere).
Analyse Bataljong
De Vlaamse Regering maakte een stevige besparingsoefening. Toch werd het beleidsdomein jeugd hierbij ontzien, wat in een besparingslogica wel een duidelijke keuze is, die wij toejuichen. Jeugd(werk)beleid verdient wat ons betreft alle mogelijke ondersteuning.
Naast de inspanningen op beleidsdomein jeugd is er wel een besparing op het totale overheidsapparaat. De concrete impact op Departement Cultuur, Jeugd & Media in het algemeen en Team Jeugd daarbinnen in het bijzonder is nog onduidelijk, maar we hopen dat de impact op de capaciteit en medewerkers van Team Jeugd beperkt is.
Uiteraard zullen besparingen en keuzes in andere Vlaamse beleidsdomeinen hun impact hebben op kinderen, jongeren en hun gezinnen. Ook is er een rechtstreekse impact op lokale besturen (bijvoorbeeld op sport of bibliotheken). Dit in combinatie met besparingen en keuzes op federaal en lokaal niveau. We houden ons hart vast voor de impact op kinderen en jongeren en gezinnen. Het zal de rechten van (alle) kinderen en jongeren extra onder druk zetten.
2. Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleidsplan (JKP)
Zo staat het in de BBT
Ik voer het JKP 2025–2029 uit met vier duidelijke prioriteiten. (pagina 5)
- Voor ‘Goed in je vel’ lanceer ik een projectoproep rond sociaal-emotionele vaardigheden en werk ik aan digitaal welzijn en een doorgedreven aanpak van pesten.
- Onder ‘Ruimte om jong te zijn’ stimuleer ik beleidsparticipatie van jongeren in omgevings- en klimaatbeleid en ondersteun ik lokale besturen op vlak van kind- en jeugdvriendelijke publieke ruimte.
- Voor ‘De weg naar volwassenheid’ start ik een participatietraject met jongeren in transitieleeftijd en ontwikkel ik tools rond meerderjarigheid. Binnen deze prioriteit worden verschillende acties gestart om jongeren beter te ondersteunen bij hun overgang naar volwassenheid, met speciale aandacht voor huisvesting, flexibele leerwegen en toegankelijke informatie. Ik wil lokale netwerken versterken om de begeleiding van jongeren structureel te verbeteren.
- En binnen ‘Samenleven in solidariteit’ geef ik bijzondere aandacht aan inclusie in de vrije tijd. Lokale jeugdraden worden bovendien versterkt via trajecten voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties, en er wordt extra ingezet op kwalitatieve jeugdinformatie.
Analyse Bataljong
In het najaar van 2025 werd het nieuwe JKP gelanceerd, met vier prioriteiten. De uitvoering van dit JKP krijgt voor de Vlaamse Overheid veel gewicht, en dat juichen wij toe. De minister ziet in lokale besturen ook bondgenoten in het mee realiseren van dit JKP. Er liggen heel wat kansen om linken te leggen met lokaal jeugdbeleid.
3. Jeugdinfrastructuur
Zo staat het in de BBT
-
Samen met mijn collega bevoegd voor Cultuur werk ik aan een langetermijnvisie op cultuur- en jeugdinfrastructuur. In 2026 vertalen we die visie naar concrete acties rond duurzaamheid en circulariteit, solidariteit en inclusie, kennisopbouw en -deling en kwaliteit van de leefomgeving. Deze acties vormen samen het Masterplan Cultuurinfrastructuur en het Masterplan Jeugdinfrastructuur. (pagina 5)
-
Daarnaast streven we naar een evenwichtige spreiding van kwalitatieve jeugd- en cultuurinfrastructuur, waarbij we ook oog hebben voor de noden van kleinere steden en gemeenten en hun bovenlokale initiatieven. (pagina 12)
Analyse Bataljong
Minister Depraetere wil (samen met minister van cultuur Gennez) een masterplan jeugdinfrastructuur uitrollen vanaf 2027. 2026 wordt nog een planningsjaar in functie daarvan. We kijken uit naar de concretisering en de linken die gelegd zullen worden met lokale besturen.
Verder zijn er verschillende concrete topics/dossiers waar veel van onze leden mee bezig zijn lokale jeugdinfrastructuur (denk aan asbest, EPC-regelgeving…), waar we met partners blijven kijken hoe de juiste informatie en ondersteuning geboden kan worden. In het kader van het JKP-thema ‘ruimte om jong te zijn’ worden ook verschillende acties opgezet in 2026 (o.a. de projectoproep van de Vlaamse Bouwmeester rond de meesterproef jeugdinfrastructuur). Jeugdinfrastructuur is zowel lokaal als Vlaams een hot topic.
4. Lokale jeugdraden
Zo staat het in de BBT
-
Het steunpunt voor lokaal jeugdbeleid Bataljong ondersteunt de participatie van kinderen en jongeren aan het lokaal jeugdbeleid, in de lokale jeugdraad en door andere vormen van beleidsparticipatie. (pagina 18)
-
Binnen prioriteit ‘Samenleven in solidariteit’ van het JKP: Bijkomend wil ik lokale jeugdraden versterken door flankerende trajecten voor kinderen en jongeren in kwetsbare situaties op te starten. (pagina 16)
Analyse Bataljong
Lokale jeugdraden blijven één van onze drie kerndoelgroepen (naast jeugdambtenaren en schepenen van jeugd). Recent nog hadden we een succesvol jeugdradencongres in Brussel met meer dan 160 deelnemers. We juichen het belang toe dat Vlaanderen aan deze doelgroep hecht (via het jeugddecreet en de ondersteuning door Bataljong). We willen lokale jeugdraden blijven ondersteunen en innovatie aanmoedigen, rechtstreeks en via lokale besturen.
De actie in het kader van het JKP focust op een uitdaging waar veel jeugdraden op botsen: hoe kunnen zij hun werking aanpassen, zodat drempels verlagen en ze een betere representatie van kinderen en jongeren uit de stad/gemeente vertegenwoordigen of aanspreken. We kijken ernaar uit hoe deze trajecten vorm krijgen en hoe de transfer gemaakt kan worden.
5. De jeugdmonitor
Zo staat het in de BBT
De Jeugdmonitor is een van de instrumenten om jonge burgers te laten participeren aan hun lokaal beleid. In 2026 zet ik niet verder op de ontwikkeling van een nieuwe Jeugdmonitor. Onderzoek naar de kostprijs van een platform met een hedendaagse programmatie, die beantwoordt aan standaarden inzake informatieveiligheid, zo ver vooruitlopend op de volgende lokale verkiezingen en voorbereiding van meerjarenplannen, verantwoordt de investering vandaag onvoldoende. Ten gepaste tijden zal ik met mijn collega van Binnenlands Bestuur opnieuw bekijken of en hoe we het bevragen van jonge burgers verder kunnen stimuleren en ondersteunen. (pagina 17-18).
Analyse Bataljong
We betreuren de stopzetting van de Jeugdmonitor. Het is een online tool waarin de voorbije jaren verschillende lokale besturen kinderen en jongeren (8-14 jarigen) bevroegen. Wij organiseerden vanuit Bataljong zelf verschillende groepstrajecten belevingsonderzoek met de Jeugdmonitor als één van de vaste tools. Het klopt dat er een investering nodig was om de tool aan hedendaagse normen aan te passen.
Toch blijft het volgens ons interessant om lokale besturen (onder meer via tools zoals Jeugdmonitor) aan te moedigen kinderen en jongeren te bevragen. Dit in het kader van de verkiezingen en opmaak meerjarenplan, maar ook tijdens de rest van de legislatuur, om vinger aan de pols te houden bij de snel evoluerende doelgroep.
6. Intergemeentelijke samenwerkingen jeugd
Zo staat het in de BBT
Ik continueer in het kader van de beleidsperiode 2021-2026 de werkingssubsidies van vijf intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Het Jeugddecreet voorziet dat op uiterlijk 1 juni 2026 intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met een rechtspersoonlijkheid een aanvraagdossier kunnen indienen voor de nieuwe beleidsperiode 2027-2032. Hiermee ondersteun ik de samenwerking en netwerking tussen de lokale besturen over het jeugdwerk en het jeugdbeleid binnen hun werkingsgebied. Uiterlijk op 30 september 2026 deel ik mijn beslissingen over de aanvragen mee. Bijkomend ondersteun ik Bataljong voor de begeleiding en ondersteuning van de bestaande en nieuwe intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. (pagina 18)
Analyse Bataljong
In 2026 volgt een nieuw indienmoment voor IGS’en jeugd. Via cofinanciering tussen de lokale besturen en Vlaanderen kun je zo intergemeentelijk uitdagingen van jeugdbeleid aanpakken, ter versterking van je eigen lokaal jeugdbeleid. We kijken ernaar uit hoeveel samenwerkingsverbanden er zullen indienen en subsidies krijgen.
We vinden het fijn dat de expertise rond IGS’en jeugd erkend wordt en we de ondersteuning op dat vlak verder structureel kunnen uitbouwen. De onderhandelingen voor onze beheersovereenkomst 2026-2030 lopen nog, waardoor nog niet exact bepaald is hoe we die ondersteuning zullen aanpakken. Eens er meer duidelijkheid is, communiceren wij daarover.
7. Driemeting lokaal jeugdbeleid
Zo staat het in de BBT
Om hier [de participatie van kinderen en jongeren aan het lokaal jeugdbeleid, in de lokale jeugdraad en door andere vormen van beleidsparticipatie] goed zicht op te houden blijf ik dit monitoren via de opvolging van de eerdere metingen over lokaal jeugdbeleid. Ik voorzie hiervoor een driemeting in 2026. Hierin wordt de evolutie van zowel structurele instrumenten voor lokale beleidsparticipatie zoals de jeugdraad en jongerenbudget, als ad-hocinstrumenten zoals bevragingen en belevingsonderzoek in kaart gebracht. (pagina 17)
Analyse Bataljong
Eerder waren er al de nul-, één-, en tweemeting. We kijken uit naar de resultaten van de driemeting en hoe het lokaal jeugdbeleid evolueert. Het geeft ons inzicht en richting in de staat van het lokaal jeugdbeleid en hoe wij onze ondersteuning moeten organiseren.
8. Bovenlokale jeugdwerkingen
Zo staat het in de BBT
-
Ik continueer in het kader van de beleidsperiode 2024-2027 de subsidies voor de geprofessionaliseerde jeugdhuizen voor het inspelen op de prioriteiten van het Vlaamse jeugd- en kinderrechtenbeleid. Ze moeten artistieke expressie, ondernemingszin en sociale cohesie met de omgeving stimuleren. Daarnaast bepaal ik in samenspraak met de sector op welke prioriteiten van het Vlaams jeugd- en kinderrechtenbeleidsplan de bovenlokaal geprofessionaliseerde open jeugdwerkingen dienen in te spelen in het kader van de nieuwe beleidsperiode 2028-2030. Ik deel mijn beslissing uiterlijk op 1 december 2026 mee. (pagina 22)
-
Ik ken jaarlijks een projectsubsidie van minimaal 1.000 tot maximaal 5.000 euro toe aan vrijwilligersorganisaties die aan bovenlokaal jeugdwerk doen om een aanbod met kinderen en jongeren met een handicap te organiseren. Vrijwilligersorganisaties kunnen de projectsubsidie uiterlijk op 31 oktober aanvragen. De uitvoering van het project kan in het jaar volgend op de aanvraag starten op 1 januari en kan lopen tot uiterlijk 31 december. (pagina 22)
-
Vanaf 2026 worden jeugdverenigingen met kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie en jeugdverenigingen met kinderen en jongeren met een handicap, die aan de voorwaarden voldoen, door het Departement CJM erkend. Erkende verenigingen ontvangen een jaarlijkse basissubsidie. Alle erkende jeugdverenigingen kunnen uiterlijk op 1 januari 2026 een beleidsnota voor de periode 2027-2031 indienen om ook een variabele subsidie aan te vragen. Het Departement CJM en een beoordelingscommissie van onafhankelijke experten geven mij advies over de aanvraag. Ik deel mijn beslissing uiterlijk op 15 september 2026 aan de verenigingen mee. Ondertussen continueer ik de subsidies aan de jeugdverenigingen met kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare positie en de jeugdverenigingen met kinderen en jongeren met een handicap tot het einde van hun lopende beleidsperiodes, respectievelijk 2026 en 2027. (pagina 19)
Analyse Bataljong
2026 is een belangrijk jaar voor verschillende bovenlokale jeugdwerkingen. Bij vele werkingen is er een lokale verankering bij één of meerdere lokale besturen op het werkingsgebied. Dit via inhoudelijke ondersteuning, subsidiëring, gebruik van gebouwen of andere vormen van samenwerking. De bovenlokale jeugdwerkingen zijn dan ook belangrijke spelers met impact op het lokaal jeugdbeleid. Wij blijven nauw afstemmen met partners zoals Formaat en Uit De marge rond de ondersteuning van deze specifieke jeugdwerkvormen en de wisselwerking met lokale besturen.
Specifiek kijken we in 2026 uit naar het traject richting bepalen van bepalen van de prioriteiten voor de open jeugdwerkingen, gezien de grote relevantie voor lokale besturen waar die open jeugdwerkingen actief zijn.
9. Jeugdbeleid in Brussel
Zo staat het in de BBT
Ik continueer de subsidiëring aan de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Hiertoe dient de VGC uiterlijk op 15 januari 2026 haar jeugdbeleidsplan in voor de beleidsperiode 2026-2030. Uiterlijk op 30 april 2026 deel ik mijn beslissing mee. (pagina 18)
Analyse Bataljong
De middelen voor het jeugdbeleidsplan van VGC worden niet geïndexeerd, terwijl het leven uiteraard wel duurder wordt en de uitdagingen voor het jeugdbeleid in Brussel stevig zijn. We hopen dat de middelen correct geïndexeerd kunnen worden, zoals dat met het gemeentefonds voor Vlaamse lokale besturen gebeurt. Daarnaast is er op dit moment nog steeds geen regering in Brussel, waardoor het ook kan dat dit jeugdbeleidsplan niet tijdig klaar geraakt. We hopen dat er een oplossing gevonden wordt waar kinderen en jongeren in Brussel niet de dupe van zijn.
10. Subsidiëring Bataljong
Zo staat het in de BBT
Tevens in 2026 start een nieuwe beleidsperiode voor de intermediaire verenigingen: de Ambrassade, Bataljong, JINT en de fusieorganisatie van Kenniscentrum Kinderrechten, Kinderrechtencoalitie Vlaanderen en tZitemzo. Ik vraag het Departement CJM en de vier intermediaire organisaties af te stemmen over de samenwerking met betrekking tot de uitvoering van het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdwerk. (pagina 20)
Analyse Bataljong
De gesprekken met Departement Cultuur, Jeugd & Media rond de nieuwe beheersovereenkomst (2026-2030) van Bataljong lopen op dit moment nog. We weten al dat de structurele financiering van Bataljong stijgt voor de komende periode, maar ook dat de financiering van enkele langer lopende projecten wegvalt. Eens de concrete impact hiervan duidelijk is, delen wij hier verdere informatie over.
We juichen de ambitie tot verbeterde samenwerking met de intermediaire organisaties en DCJM toe. Samen maken we het verschil voor kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel. We hopen dat de geplande besparingen op het overheidsapparaat hier geen negatieve impact op hebben.