Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe in het lokaal bestuur?

Home»Boost je kennis»Beleid maken»»Nieuwe in het lokaal bestuur?

Nieuwe schepen in het lokaal bestuur?

Is er na de verkiezingen een nieuwe schepen gestart? Of werd er na een wissel een nieuwe schepen aangesteld? Dan is het hét moment om kennis te maken met elkaar én het lokaal jeugdbeleid. In dit artikel ontdek je meer over ...

Waarom kennismaken met de bestuursploeg?

Daar zijn een aantal goede redenen voor: 

  • Inzicht in de werking van de bestuursploeg: leer de bestuursploeg kennen, weet waar ze voor staan, wie ze zijn, hoe de rolverdeling zit. 
  • Goede afspraken maken over toekomstige samenwerkingen. 
  • Zicht op hoe bestuursploeg kijkt naar kinderen en jongeren en beleid voor hen. Inschatten waar kansen en uitdagingen zijn.  
  • Bestuursploeg laten kennismaken met de lokale realiteit van kinderen en jongeren. 

Kennismaken ... met wie? 

Vanzelfsprekend komt de schepen van jeugd als eerste op de agenda. Maar beleid voor kinderen en jongeren is breder dan het ‘jeugdbeleid’. Als jeugdambtenaar wil je weten in welke mate de bestuurders openstaan voor de brede jeugdreflex: hoe kijken ze naar kinderen en jongeren? Zijn ze bereid om inspanningen te leveren om de stem van hun jonge inwoners te capteren en hun beleid daarop af te stemmen?  

Waarover moet je het hebben? 

Stel jezelf voor

Een kennismaking is tweerichtingsverkeer. Dat betekent dat jij ook jezelf en je ambities zal voorstellen.

  • Wat is je grootste drijfveer voor deze job?  
  • Welke noden geven kinderen en jongeren aan als je met hen in gesprek gaat? Als je een bevraging deed, kan je je baseren op de antwoorden die je daar kreeg.  
  • Waar zit het beleid volgens jou al op het goede spoor? Waar is een bijsturing nodig? In welke richting?  
  • Welke verwachtingen heb jij ten aanzien van deze bestuurder? Wat mag deze persoon van jou verwachten?  

Leer de bestuurder kennen

Weet wat je wil weten van je gesprekspartner. Dit is het moment om te polsen naar de visie en verwachtingen van de bestuurders.

  • Hoe vertrouwd is deze bestuurder met de doelgroep ‘kinderen en jongeren’? Welke conclusies trekt deze persoon daaruit?  
  • Hoe kijkt deze bestuurder naar kinderen en jongeren? Als een groep die vooral beschermd moet worden, of ligt de nadruk meer op het versterken van kinderen, jongeren?  
  • Hoe kijkt deze bestuurder naar het jeugdwerk? Als een groep die je vooral moet aansturen, of als eerder als een plek met veel ruimte voor experiment en dus ook fouten?  
  • Hoe kijkt deze bestuurder naar beleidsparticipatie? Als een kans om de lokale democratie te versterken of eerder als iets dat snel een energievreter wordt?  
  • Uitsmijter: is deze bestuurder bekend met het Kinderrechtenverdrag? Je kan bijvoorbeeld deze poster meenemen: het alternatief rapport als kompas voor het lokaal beleid.  

Focus op elkaar begrijpen
Je bent nog aan het ontdekken hoe alles werkt. Zie een kennismaking dus niet als een moment om te overtuigen, maar om te begrijpen. Ga op zoek naar gedeelde waarden of ambities. Wat vinden jullie allebei belangrijk? Waar kunnen jullie elkaar vinden?

Kennis laten maken met het lokaal jeugdbeleid

Jij bent de expert van het jeugdbeleid in jouw gemeente. Maar je wil er ook voor zorgen dat jouw schepen mee is in hoe het lokaal jeugdbeleid vorm krijgt. Zo kan de schepen mee nadenken, is de schepen zich bewust van bepaalde uitdagingen,…

Dit zijn enkele aspecten waar je de schepen mee kan laten kennismaken: 

De schepen leert volgende partners kennen...
  • De jeugdraad: Denk na over de introductie van de schepen aan de jeugdraad en bespreek dat goed met de jeugdraad samen.
  • Jeugdverenigingen: Er zijn heel wat manieren om op een leuke manier kennis te maken met de verschillende jeugdverenigingen in de gemeente. We geven enkele ideetjes mee: 
    • Breng de jeugdverenigingen die op kamp gaan een kampbezoekje of schrijf samen kaartjes. Misschien kan de schepen  mee helpen met het inladen van de materialen?
    • Neem de fiets en ga langs bij alle jeugdlokalen.
    • Help samen met de schepen een uurtje mee op een fuif van de jeugdverenigingen.
  • Lokale partners: Ook kennismaken met andere partners kan belangrijk zijn. Overloop de partners alvast eens met de schepen en bekijk of je bij bepaalde partners samen eens moet langsgaan. Anderen kunnen hun werking bijvoorbeeld in een gesprek eens komen toelichten?
    TIP: Gebruik de tool “In kaart” om al jouw partners op de kaart te visualiseren en zo voor te stellen aan de schepen.
  • Bovenlokale partners: Laat de schepen ook kennis maken met zij die bovenlokaal het jeugdbeleid ondersteunen. Vaak hebben deze organisaties een nieuwsbrief, schrijf de schepen daar direct op in!
De schepen is zich bewust van...
  • Breed jeugdbeleid: Jeugdbeleid dat is breed en dat zit ook niet altijd binnen de bevoegdheid van de schepen alleen. Toch zal de schepen van jeugd een belangrijke persoon zijn om binnen het schepencollege het perspectief van kinderen en jongeren te vertegenwoordigen. Ga daarom eens door een agenda van het college of de gemeenteraad en bespreek die punten die niet onder de bevoegdheid van de schepen vallen, maar wel betrekking hebben op kinderen en jongeren.
  • Schoolroutes: Om een beter zicht te hebben op hoe kinderen en jongeren tijd spenderen in de gemeente kan je samen met de schepen enkele schoolroutes afleggen. Kruip om 8u op de fiets of schuif om 16u eens aan aan de bushaltes aan het station.
  • Hangplekken: Geef de schepen inzicht in waarom tieners en jongeren naar bepaalde hangplekken trekken door die plaatsen te bezoeken. Haal inspiratie bij de visie van De Hangmakers
  • Kinderrechten: Het lokaal bestuur is sinds de ratificatie van het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind verantwoordelijk voor de realisatie van kinderrechten. Zorg er dan ook voor dat de schepen zich bewust is van die rol en de verschillende rechten.
  • Intergemeentelijk samenwerken: Jeugdbeleid stopt niet aan de gemeentegrens, het is goed om dat ook te expliciteren aan de schepen. Misschien kan het wel interessant zijn om die boodschap samen met andere jeugdambtenaren te brengen op een bijeenkomst samen met andere de schepenen van jeugd? Meer over intergemeentelijk samenwerken lees je hier
De schepen heeft inzicht in kinderen en jongeren en hun ondersteuning
  • Ondersteuning van vrijetijdskansen: Een groot deel van het jeugdbudget gaat misschien naar de subsidiëring en ondersteuning van vrijetijdskansen. Stel de schepen de principes voor die aan de basis liggen van deze ondersteuning. 
    Misschien is dit wel het moment om iets te vertellen over regie van de vrije tijd?
  • Belangrijke thema's voor kinderen en jongeren: Breng in kaart welke bevragingen en andere participatiemomenten je de afgelopen beleidsperiode deed. Wat weet je van kinderen en jongeren in de gemeente, waar liggen ze wakker van,…
  • Memorandum en adviezen van de jeugdraad: Schreef de jeugdraad een memorandum of enkele adviezen? Neem het dan eens samen met de schepen door of vraag aan de jeugdraad zelf om het toe te lichten.
  • Enkele cijfers over kinderen en jongeren: Zorg dat je schepen een aantal basiscijfers over kinderen en jongeren in de gemeente kent. Geef de schepen bijvoorbeeld enkele steekkaartjes of post-its of een fijne infographic/poster om op bureau omhoog te hangen. 
De taken en werking van de jeugdambtenaar
  • Wekelijkse agenda en tijdsinvestering: Neem je agenda erbij en toon hoeveel tijd je spendeert aan bepaalde zaken. Geef mee dat bepaalde ondersteuning misschien wel veel tijd kost maar op langere termijn impact maakt. Geef aan waar je denkt dat er efficiëntiewinst te boeken is door beter samen te werken. 
  • Verwachtingen: Spreek verwachtingen naar elkaar uit, wat verwacht jij van een schepen en omgekeerd wat verwacht de schepen van jou. Goede afspraken maken goede vrienden, het kan nooit kwaad om dat even op scherp te stellen.
  • Taakpakket: Zeker handig indien jullie met meerdere personen werken, zorg ervoor dat de schepen helder weet wie verantwoordelijk is voor welke taak. Misschien kan je de schepen wel een voorstellingskaartje per persoon bezorgen met ieders taken? 
    TIP: Zeker voor grote teams kan het handig zijn om te werken met foto’s!
  • Jaarplanning: Neem de schepen mee in jullie jaarplanning. Welke vaste momenten keren terug, wat wordt van bovenaf gepland, wanneer liggen belangrijke indiendata voor jullie als lokaal bestuur maar ook voor kinderen, jongeren en hun verenigingen. Wanneer kan de schepen zich aan extra vragen verwachten en wanneer plant die beter geen verlof in.
  • Drie recente realisaties: Maak jouw werk concreet en geef drie realisaties mee die je recent hebt verwezenlijkt. Breng ze een bezoekje, presenteer ze met foto’s of licht het proces ernaar toe. 

Kinderen en jongeren kennis laten maken met de bestuursploeg

En vergeet ook niet dat kinderen en jongeren, en betekenisvolle volwassenen en organisaties in hun omgeving er bovendien ook alle baat bij hebben om de schepen van jeugd te leren kennen. 

Wat kan je concreet doen? 

Voor schepenen met een bevoegdheid die raakt aan de leefwereld van kinderen en jongeren (jeugd, kinderopvang, onderwijs, verenigingen, participatie, …) kun je een intensievere methodiek proberen zoals een fietstocht langs jeugdige plekken, of hen betrekken bij een brainstorm over een project waar je aan werkt. Helemaal leuk kan het worden als daar ook kinderen of jongeren bij aanwezig zijn.  

Bekijk samen hoe de schepen zich wil voorstellen aan de kinderen en jongeren in de gemeente. Een filmpje op de socials? Misschien wil de schepen wel een stapje verder gaan en aanbieden om in gesprek te gaan? Afspreken op een moment en een plek? Een speeddate in het jeugdhuis bij een hapje en een drankje?  

Laat de jeugdraad nadenken over hoe zij zich op een leuke manier willen voorstellen aan de schepen van jeugd: met een stukje hoe zij hun rol zien, en een stuk ruimte voor kennismaking.  

Ook voor bestuurders geldt dat eten en drinken altijd werkt: even blijven plakken na de jeugdraad, na officiële vergaderingen, na afloop van het vragenuurtje in het gemeentehuis, op een event, …  

Ben je fan van een meer formele en georganiseerde aanpak, dan kan je overwegen om een vorming,  inspiratiesessie of game voor te stellen. Bij Bataljong kan je terecht voor een aanbod aan methodieken rond de brede jeugdreflex (koekendoos ‘Petit Heure’), regie vrije tijdBOAkinderrechten in de praktijkrondhangen, of speel een spel, …  

Laat een blijvende indruk na
Het is altijd leuk als je iets tastbaars kan meegeven met je gesprekspartner, met daarop enkele speerpunten: belangrijke cijfers, quotes uit een bevraging, je contactgegevens, … Geef bijvoorbeeld je kaartje een jeugdig accent door er foto’s of tekeningen van of gemaakt door kinderen en jongeren in te verwerken. Je kan ook een lokale lekkernij personaliseren met een jeugdige boodschap gericht aan de burgemeester of de schepen.

Mortier
Emily
Projectmedewerker recht op vrije tijd
03 375 23 40

Contacteer ons

Bataljong vzw
Ossenmarkt 3
2000 Antwerpen
03/821.06.06
info@bataljong.be

Volg Bataljong