Overslaan en naar de inhoud gaan

Beleidsnota 2021-2025: de werven

Op welke 10 uitdagingen formuleert de beleidsnota een antwoord?

De beleidsnota moet een antwoord bieden op een aantal vraagstukken die voorliggen. We noemen ze werven:

Inhoud
Hoe gaat Bataljong om met het evoluerende lokaal jeugdbeleid?

Lokaal jeugdbeleid kent eens steeds breder spectrum aan verschijnings- en organisatievormen. Van zuivere jeugddienst tot geïntegreerde clusterdienst.  Van een gemeente georiënteerd op jeugdaanbod tot de beleidsgerichte regiegemeente voor wie breed beleid voor kinderen en jongeren centraal staat. Van een gemeente waar de jeugdparticipatie enkel loopt via de jeugdraden tot gemeentes waar participatie in een gamma aan initiatieven en kanalen vorm krijgt. Enz. Mede door de toegenomen autonomie (na het verdwijnen van de jeugdbeleidsplannen), het verdwijnen van de provincies en de integratie van OCMW en gemeente, ziet jeugdbeleid er steeds meer overal anders uit. Waarop moet Bataljong haar ondersteuning richten?

De rol die Bataljong wil en kan opnemen voor bovenlokaal jeugdbeleid

VVJ was ook een soort 'steunpunt' voor provinciaal jeugdbeleid. Geen provincies meer, maar wel een tendens naar schaalvergroting (intergemeentelijke samenwerkingen, fusies...) en subsidies die daarop inspelen. Voor ondersteuning wordt bij Bataljong aangeklopt. Wat kunnen we doen voor wie?

De rol die Bataljong kan opnemen voor jeugdraden

Na de fusie met Karuur, de 1-meting lokaal jeugdbeleid en een vraag van minister Gatz heeft de ondersteuning van de verplichte maar zoekende jeugdraden een meer centrale plaats gekregen bij Bataljong. De komende beleidsnota moet een toekomstvisie en ondersteuningsplan voor lokale jeugdraden bevatten. Hoe ver kan Bataljong daarin gaan?

Heeft breed jeugdbeleid nieuwe doelgroepen nodig?

Elke schepen is schepen van jeugd en elke ambtenaar doet aan dienstverlening voor kinderen en jongeren. De toegenomen focus op breed jeugdbeleid - sterk beleid voor jonge inwoners - waarvoor strategisch beleid met mandaat een sleutel is, doet de vraag rijzen of we ook andere dan onze standaard doelgroepen moeten aanboren bij onze leden. Wie kan of moet Bataljong nog bereiken naast de schepen van jeugd en de jeugdambtenaar?

Vragen we extra budget voor regionale ondersteuners?

Zonder de provincies als partner steeg de druk op kwalitatieve regionale ondersteuning. Op basis van de beleidsuitdagingen uit de vorige beleidsnota (zie boven) koos Bataljong haar werking te laten voeden en aansturen door expertcommissies waar ook netwerking een plaats krijgt. Toch wordt de generieke regionale ondersteuners door verschillende leden ook gemist. Welk ondersteuning is voor welk soort gemeente de meest gepaste? Hoe blijft Bataljong de continue vinger aan de pols houden van wat er plaatselijk leeft? Kan en wil Bataljong opnieuw inzetten op regionale werkers bij extra budgettaire ruimte?

Strategisch netwerk van partnerschappen

Op basis van bovenstaande keuzes moet Bataljong haar netwerk en partnerschappen tegen het licht houden en innoveren. Ook het gloednieuwe Vlaams Netwerk Kind & Jeugdvriendelijke Steden & Gemeenten dat we mee oprichtten, maakt daar deel van uit. Welke nieuwe partners hebben we nodig? Wat bieden zij ons? Wat wij hen?

De plaats van internationaal binnen Bataljong.

Ook ons internationaal werk verdient een straffere visie en een strategische toekomstbeleid. Welke plaats krijgt internationaal? Welke invloed heeft dat op ons engagement in internationale netwerken?

Dienstverlening op maat

Op basis van bovenstaande keuzes lichten we ook onze traditionele dienstverlening door. Welke info bieden we aan en hoe? Voor wie en in welk model voorzien we ontmoeting en uitwisseling? Welke vormingsmodules bieden we aan? Misschien moeten we bv. wel overstappen naar vorming op basis van competenties (bv. lobby'en, ...) in plaats van op basis van thema's?

Een werkend financieel kader

Onze plannen moeten helder kunnen begroot, financieel opgevolgd en afgerekend worden. Voor werkingsmiddelen en personeelskost. Op organisatieniveau moet duidelijker: wat betalen we met lidgeld en waarom; welke kosten worden gedekt door onze subsidie-enveloppe; waarvoor gaan we op zoek naar extra financiële bronnen? Ons prijzenbeleid verdient evenzeer een update.

Optimalisatie van onze interne werking

Tot slot moet ook onze interne werking mee-evolueren. Zowel de organisatiestructuur als de stafstructuur. Ook daarin gaan we voor: professioneel, verbindend en toonaangevend.

Sprangers
Jurgen
Directeur
03 821 06 03

Contacteer ons

Bataljong vzw
Ossenmarkt 3
2000 Antwerpen
03/821.06.06
info@bataljong.be

Volg Bataljong