Stap 6: Ga publiek
Naar buiten treden
Laat niet enkel de schepen(en) genieten van al jullie harde werk. Deel jullie suggesties, oplossingen en aanbevelingen met alle kinderen en jongeren in de gemeente. Of bij uitbreiding: alle inwoners! Verpak jullie advies in een knappe layout en deel het via Facebook. Of bouw een indrukwekkende website voor jullie aanbevelingen. Op die manier kan je ook achteraf nog updates toevoegen. Of maak er een filmpje of podcast van. Organiseer een grote, ludieke guerrilla-actie. Ook hier zijn de mogelijkheden eindeloos!
Best denken jullie goed na over:
-
Doelstelling: wat wil je bereiken met je communicatie? Wil je gewoon informeren? Of enthousiasmeren? Overtuigen? In actie laten komen?
-
Doelgroep: wie wil je bereiken met je communicatie? Maak het heel concreet, bv. alle jongeren tussen 16 en 18 jaar. Dat maakt het gemakkelijker om gericht te communiceren.
-
Boodschap: wat wil je precies delen? Probeer niet te veel te vertellen, want dan gaat een deel verloren. Denk na over je kernboodschap: welke punten zijn het belangrijkst? Wat gaat bij de doelgroep het meest aanslaan? Welke toon hanteer je? Bedenk een slogan.
-
Kanalen: welk kanaal of welke kanalen ga je gebruiken (bv. website, sociale media, pers, huis-aan-huisflyer, affiches…)? Welke media gebruikt je doelgroep? Hoe kan je hen het best bereiken? Welk medium leent zich het best tot jouw boodschap of doelstelling?
Win een Bataljong-vorming!
Post een ludieke foto van je jeugdraad, -ambtenaar en schepen(en) met jullie Plancheckers-deal op Facebook en Instagram, gebruik #Plancheckers, tag @Bataljong_jeugdraden en win een Bataljong-vorming naar keuze. Wil je meer impact hebben op het beleid? Werk maken van een stevig memorandum in aanloop naar de verkiezingen van ’24? Of brede participatie organiseren? Wij belonen 5 Plancheckers-jeugdraden met een vorming naar keuze!