Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf quick wins in het perspectief van kinderen en jongeren capteren

Home»Boost je kennis»Beleidsparticipatie van kinderen en jongeren»»Vijf quick wins in het perspectief van kinderen en jongeren capteren

Vijf quick wins in het perspectief van kinderen en jongeren capteren

De zomer staat voor de deur, een evenement of ruimtelijke ontwikkeling moet gerealiseerd worden, het subsidiereglement moet worden aangepast en/of het jeugdhuis loopt leeg. Heel wat obstakels die tijd wegnemen om bezig te zijn met participatieve trajecten. Maar… ook net heel wat kansen om het perspectief van kinderen en jongeren te capteren! Je ontdekt het met deze vijf quick wins! 

Zorg voor een handig en compact vragenlijstje

Op de meest onverwachte momenten kom je met kinderen en jongeren in contact. Wees daarop voorbereid en hou telkens een aantal vragen achter de hand over iets waar je meer over wil weten. 

Enkele soorten vragen die je kan stellen: 

  • Droomvraag: achterhaal de ideale situatie 
    • Algemeen: Als je burgermeester zou zijn, wat zou je dan veranderen? 
    • Concreet: Als je burgemeester zou zijn, hoe zou jij ervoor zorgen dat iedereen veilig op school raakt? 
  • Dwarsvraag: polsen naar zaken die dwarsliggen, frustraties
    • Algemeen: "Wanneer was je laatst boos?" 
    • Concreet: "Waar krijg je schrik van als je fietst?" 
  • Belevingsvraag: beleving achterhalen (vooral via voldoende bijvragen)
    • Algemeen: Wat doe jij in [locatie] zoal? Wat zie je daar? Wat denk je daarbij?"
    • Concreet: "Langs welke weg fiets jij? Wat zie je daar? Waar schrik je van?"
  • Dossiervraag: na uitleg over een dossier, idee, uitdaging,... input vragen
    • Concreet.: "We maken het kruispunt veiliger [uitleg van de manier waarop]. Wat zou je ervan vinden? 
  • ... Er zijn nog veel andere soorten vragen om te stellen! Brainstorm er zeker op los! 

 

Hoe begin je zo'n gesprek?

Wees eerlijk over jouw bedoelingen. Als je nog geen contact hebt gehad met een kind of jongere is er zo op afstappen gewoon een beetje awkward. Stel jezelf voor, denk aan volgende vragen.   

 

  • Wie ben je?  
    Ik ben … van de jeugddienst van de gemeente/stad XX.  
  • Wat heb je nodig?  
    Ik ben momenteel bezig met de noden in kaart te brengen van onze stad/gemeente. Ik wil niet alles zelf bedenken, want uiteindelijk gaat iedereen daar de impact van voelen. Daarom stel ik aan iedereen die ik tegenkom een vraag.  
  • Wat gaat ermee gebeuren?  (Bespreek dit na het stellen van jouw vraag.)  
    Ik noteer alles in mijn boekje. Wanneer ik in de toekomst nog eens zit met de schepen of de burgermeester, geef ik alles wat ik ben te weten gekomen van jullie aan zij mee. Zij beslissen dan wat ze daar verder meedoen. Ik kan dus niet beloven dat wat jij zegt mee zal genomen worden. Blijf je daar graag verder van op de hoogte? Dan kan ik je binnen XX aantal tijd nog wel eens een berichtje sturen.  

(Let op met de GDPR-bepalingen omtrent het bijhouden van persoonsgegevens binnen de gemeente/stad!) 

Met het antwoord te geven op die laatste vraag doe je aan correct verwachtingsmanagement. Kinderen en jongeren die graag op de hoogte willen blijven? Dat zijn kinderen en jongeren die mogelijks wel interesse hebben in de jeugdraad of andere projecten!  

Twee voor de prijs van één

Open jouw agenda en kijk waar je sowieso al in contact komt met kinderen en jongeren. Probeer deze momenten aan te grijpen om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan. 

Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Jouw bezoek aan het jeugdhuis om infrastructuursubsidies toe te kennen.
  • De kinderen en jongeren op het speelplein of ander aanbod dat je organiseert. 
  • Wie komt er naar de buitenspeeldag of dag van de jeugdbeweging? Juist ja, kinderen en jongeren! 
  • De infovergadering voor jeugdverenigingen aan de start van het jaar.  

TIP: Je hoeft niet iedereen te willen bevragen. Streef naar kwaliteit en probeer vooral een veelheid aan perspectieven te bevragen. 

Een kleine omweg met tijdswinst

Omweg en tijdswinst, het klinkt als niet te rijmen maar toch is het zo!  
Kies bijv. voor de bus i.p.v. de auto om naar één van de deelgemeenten te gaan en luister naar de gesprekken van jongeren rondom je of stel ze een vraag.  

Een kleine omweg, maar van grote waarde! 

Je moet het niet allemaal zelf doen! 

Wees je ervan bewust hoeveel mensen in contact staan met kinderen en jongeren. Ga in gesprek met hen, vraag naar signalen die zij opvingen én vraag hen eventueel om jou in de toekomst nog verder op de hoogte te houden van wat ze horen.  

Denk hierbij erg breed aan verschillende personen, we geven je alvast even wat inspiratie mee:

  • Leerkrachten
  • Buurtbewoners
  • Ouders aan de speeltuin
  • Buschauffeur
  • Bibmedewerkers
  • DJs
  • Politie-agenten
  • Jeugdopbouwwerkers
  • Broodjeszaak
  • Huisartsenwachtpost
  • CLB-medewerkers
  • Animatoren
  • Redders in het zwembad
  • Begeleiders BKO
  • Jeugdwerleiders
  • OCMW-medewerkers
  • Supermarktmedewerkers
  • ...

Noteer alle signalen zorgvuldig

Mogelijks (en hopelijk) trek je met de tips hierboven een groot blik aan signalen open. Om te voorkomen dat je door het bos de bomen niet langer ziet, hou je alles best goed bij.  

Maak jouw eigen structuur op en zoek een plek waar je alles vlot kwijt kan. Een schriftje of jouw GSM? Een stadskaart op bureau of een voice message op whatsapp? Misschien kan je er zelfs een gedeelde werkplek van maken met jouw collega’s?  

Enkele richtvragen om het signaal goed te noteren:  

  • Van wie kwam het signaal?  (Leeftijd, hobby, leerjaar,… )
  • Vindplaats van het signaal? 
  • Boodschap? 
  • Thema’s?  (Koppel één of meerdere thema’s aan de boodschap zodat je snel kan zoeken. Denk in de vorm van hashtags zoals #ruimte.) 
  • Bedenkingen (Jouw eigen reflectie.) 
Mortier
Emily
Projectmedewerker recht op vrije tijd
03 375 23 40

Contacteer ons

Bataljong vzw
Ossenmarkt 3
2000 Antwerpen
03/821.06.06
info@bataljong.be

Volg Bataljong