fbpx Aanspreekpersoon Integriteit (API) | Bataljong Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanspreekpersoon Integriteit (API)

Wat is een API en voor wie is het bedoeld?

De Aanspreekpersoon Integriteit, kortweg API, is een persoon die je helpt als er sprake is van  een integriteitsschending. Dat is elke vorm van lichamelijk, seksueel, moreel of psychisch gedrag waarvan jij vindt dat het over jouw grens gaat of over de grens van iemand anders (vb. meldingen over seksueel grensoverschrijdend gedrag, pesten, agressie, ed.).
Je hoeft zelf geen slachtoffer of getuige van bepaald gedrag te zijn. Zodra je een vermoeden of een slecht gevoel hebt over een situatie, kan je contact opnemen met de API. 
De API luistert naar je vraag of verhaal, behandelt je melding in alle vertrouwen en zorgt ervoor dat je bij iemand terecht kan om iets te doen met je verhaal of geeft je advies over wat je verder kan doen met je verhaal of melding.

Meer info over het actieplan integriteit van Vlaanderen vind je hier.
Een meer uitgebreid beleid over de protectie van kinderen van Eurochild vind je hier.

Meer info over de Aanspreekpersoon Intergriteit en de thema's vind je terug op https://ambrassade.be/nl/kennis/integriteit

You can find our Child Protection Policy over here

Wat doet de API?

De API gaat aan de slag met wat jij vertelt, elke melding wordt serieus genomen.

  • Eerste contact: De API is het eerste contact bij meldingen. Zij of hij luistert naar jouw verhaal en probeert zo de situatie in te schatten.
  • Coördinatie + doorverwijzing: Nadien zal de API samen met de melder bekijken hoe de situatie het beste aangepakt kan worden en eventueel doorverwijzen naar andere organisaties. De API probeert de situatie beter te begrijpen en contacteert eventueel andere betrokkenen of instanties. Dat gebeurt altijd in overleg met de persoon die de melding doet.
  • Opvolging: De API volgt de situatie met de melder op tot alles afgehandeld is.
  • Samen bekijken ze hoe de nazorg het beste aangepakt kan worden.

De API gaat altijd heel discreet te werk, maar heeft geen beroepsgeheim. Als de API een melding krijgt die volgens hem of haar bedreigend is, zal die de politie of een andere instantie contacteren. Dat gebeurt wel altijd na overleg met de melder. De API heeft vooral een adviserende rol. De focus van de API ligt op het welbevinden van de betrokken partijen.

Wat doet de API niet?

  • Hulpverlening: de API is geen hulpverlener en zal geen persoonlijk begeleidingstraject opstarten. Wel zal de API elke melding zo goed mogelijk opvolgen en ervoor zorgen dat er een goede doorverwijzing is naar de hulpverlening als dat nodig is.
  • Onderzoeken: de API praat met de betrokkenen en probeert een goed beeld te krijgen van de situatie. Op basis daarvan zal de API de meest geschikte opvolging voorzien. De API zal echter nooit op onderzoek uitgaan naar wie juist de schuldige is en de reden waarom die schuldig is.
  • Publieke bekendmaking: de API heeft geen beroepsgeheim, maar zal een melding nooit doorvertellen aan personen die niet kunnen helpen bij de opvolging.

Hoe kan je de API bereiken?

Via onderstaande contactgegevens

Bouvard
Kristof
Administratie en Organisatiebeheer
03 740 76 43

Contacteer ons

Bataljong vzw
Ossenmarkt 3
2000 Antwerpen
03/821.06.06
info@bataljong.be

Volg Bataljong