fbpx Vrije tijd voor kinderen en jongeren met een vluchtverhaal, het stappenplan! | Bataljong Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrije tijd voor kinderen en jongeren met een vluchtverhaal, het stappenplan!

Home»Boost je kennis»Jonge nieuwkomers»»Vrije tijd voor kinderen en jongeren met een vluchtverhaal, het stappenplan!

Hoe begin ik eraan? Een stappenplan! 

Soms zie je de bomen niet langer door het bos! Hoe kan jij het recht op vrije tijd voor kinderen en jongeren met een vluchtverhaal realiseren? 

Geen nood, we ontwikkelden een handig stappenplan dat jou kan bijstaan in deze zoektocht! 

 

Stap 1: Lokaal netwerk in kaart brengen

Alles begint bij het in kaart brengen van jouw lokaal netwerk. Denk enerzijds na over wie vrijetijdskansen aanbiedt en sta anderzijds ook stil bij wie jouw verbinding kan zijn naar de doelgroep jonge nieuwkomers. 

Een handig overzicht van mogelijke stakeholders vind je terug op deze pagina

Stap 2: Expertise ontwikkelen

Nadat jouw netwerk in kaart is gebracht, is het ook tijd om hier meer informatie uit te halen. Welk aanbod bieden de verschillende aanbieders aan, hoe communiceren ze hierover,... en ook belangrijk: waar hebben jonge nieuwkomers zelf interesse in? 

Op deze pagina krijg je inspiratie over mogelijke vragenlijsten die jij kan versturen naar het vrijetijdsaanbod in jouw gemeente om hun werking nog beter in kaart te brengen. Je maakt er ook kennis met een tool waarmee je zonder talige communicatie de vrijetijdsinteresses van kinderen en jongeren in kaart kan brengen. 

 

Stap 3: Visie op vrijetijdskansen

In het wilde weg actie ondernemen is soms nodig, zeker in crisistijden. Toch kan het handig zijn om ook aandacht te hebben voor het bredere kader waarin je die acties onderneemt. Daarom wordt in de derde stap stilgestaan bij het ontwikkelen of benoemen van jouw visie en in gesprek te gaan met collega's en partners waardoor deze verder kan worden uitgebreid. Tot slot is het belangrijk om ook aandacht te hebben voor communicatie over jouw visie.  

Ontdek er meer over op deze pagina

Stap 4: Aanbod uitbouwen en ondersteunen

Vervolgens moet een vrijetijdsaanbod ontstaan dat inspeelt op de expertise die je in de tweede stap hebt verworven. Hierin moeten dan ook keuzes gemaakt worden, ga je zelf aanbod inrichten, zullen anderen dat doen of maak je hier een combinatie van? In elk geval zal je te maken krijgen met enkele uitdagingen gelinkt aan deze doelgroep. Hierover vind je dan ook meer informatie. 

Stap 5: Communicatie

Tot slot moet jouw aanbod ook de doelgroep bereiken. Dat vraagt gerichte communicatie en geschikte toeleiding. Hoe je dit realiseert kom je hier binnenkort te weten! 

 

Mortier
Emily
Projectmedewerker recht op vrije tijd

Contacteer ons

Bataljong vzw
Ossenmarkt 3
2000 Antwerpen
03/821.06.06
info@bataljong.be

Volg Bataljong

Nieuwsbrief